De her brands skal du holde øje med!

 

Sustainable Brands Nordic19 kalder sig TED inden for bæredygtighed. Det udsagn var vi forsigtigt skeptiske overfor, da vi ankom til det hypede arrangement i Carlsbergs smukke udstillingsbygning, selv om der var lutter inspirerende oplægsholdere på programmet. Sustainable eller ej, så handler brands til syvende og sidst om at sælge et produkt.

Walk the Talk 
Eller gør det? Ikke nødvendigvis, hvis man skal tro de ildsjæle af iværksættere og direktører, der holdt engagerende brandtaler for et entusiastisk publikum. Dagen var gennemsyret af en idealisme og grønne visioner, uden den ”coorporate” stemning, man kunne forvente. Og det giver mening, at ansvarlige virksomheder har en nøglerolle i en omstilling til en resilient og bæredygtig fremtid. Det er samtidig en mulighed for os alle for at stemme med fødderne, og at tage noget af vores afmagt fra os, når politikere og beslutningstagere er for langsomme eller kyniske til at skabe den nødvendige forandring.

Handling kommer, når vi mærker erfaringen på egen krop
Stort indtryk gjorde Thijs Biersteker, en hollandsk high tech og Virtuel Reality kunstner der laver interaktive (og poetiske!) værker om brændende emner, som vi ofte har svært at forholde os til. Inspirationen henter han efter eget udsagn i tørre, men frygteligt skræmmende rapporter om miljø- og klimaemner. At læse en avisartikel eller endda en rapport om klimatruslen eller plastikproblemet i havene er ofte svært relaterbart. Men når du oplever at blive fysisk spejlet i en 1 til 1 krop af konkret plastikaffald samlet op fra havet i værket Plastic Reflectic, er det pludselig nemmere at relatere til, at plastik er en voksende bestanddel i fødekæden, som manifesterer sig fysisk i vores væv. Verden har brug for klima-kommunikation fra kunst og kultur, og dette er et godt sted at starte: thijsbiersteker.com

Dem her mødte vi også, og disse brands vil vi holde øje med i den nærmeste tid:

Mathias Wikstrom_SBNordic19_foto_Sarunas Kazlauskas

Doconomy – fremtidens bank er aktivistisk
Nu kan du sætte dine penge i en bank, hvor du kan tracke dine CO2-fodspor og kompensere for dem. Banken vil inspirere til et lavere forbrug, klimavenlige og bæredygtige valg, og sørge for, at du kompenserer for dit CO2 aftryk via FN-certificerede projekter i udviklingslænder. Projekterne er Gold Standard certificeret, hvilket blandt andet er en garanti for at de udgør ”best practice” for CO2 reducerende projekter, og er en direkte måde at støtte op om Parisaftalen på.

Doconomy giver dig også mulighed for at investere dine penge, sådan at de arbejder for miljøet, mens du sparer op. 

Læs mere på www.doconomy.com 

SBNordic19_Goodwings_foto_Sarunas Kazlauskas

Goodwings – en grøn hotelportal
Ja – vist skal vi helst lade være med at flyve, men når det alligevel sker, har du mulighed for at sikre, at din rejse bidrager til projekter, der gør verden grønnere. Goodwings har indgået partnerskab med en lang række NGO’er som The Amazonas Sustainable Foundation (FAS), Kræftens Bekæmpelse, Verdensnaturfonden og Care Danmark, og når du booker din rejse hos Goodwings, forpligter hotellet eller flyselskabet sig til at donere noget af prisen til en organisation efter dit valg. Du kan også vælge at tage toget, og stadig booke dit hotel i en god sags tjeneste. 

Book din næste rejse (altså en kort-distance en af slagsen selvfølgelig :-)) på www.goodwings.com  

SBNordic19_foto_Sarunas Kazlauskas

Tony’s Chocolonely – Slavefri chokolade, der gerne vil have sin forretningsmodel kopieret
Der er desværre stadig “lonely” i branchen af chokolade produceret under etiske forhold. Det er da en skam, for hvem får egentlig en god smag i munden af at spise chokolade lavet af slaver? Og med ny viden om, at det faktisk er få, store spillere der sidder på langt størstedelen af verdens salg af chokolade, og derfor indkøb af kakaobønner. De kunne nemt gøre en forskel for at gøre produktionen af kakao etisk forsvarlig.   

Tony’s Chocolonely har til gengæld sat sig for at gøre noget ved problemet. Og chokoladen smager bare endnu bedre, når man kan spise den med god samvittighed. 

Læs mere her: tonyschocolonely.com. Den ER på vej til Danmark og skulle lande i udvalgte butikker i løbet af februar, men du kan få en smagsprøve allerede nu ved at at bestille den fra Sverige her

SBNordic19_Carlberg_foto_Sarunas Kazlauskas

…og så de andre vi mødte, som du også skal tjekke ud:

Carlsberg Group støttede eventet og var der selvfølgelig for at fortælle om deres nye, minimalistiske emballage Snap Pack – og hvorfor øl er meget mere bæredygtigt end vin. 

SB Nordic19_Thomas Kolster_foto_Sarunas Kazlauskas

Sidst men ikke mindst skal nævnes 

… Goodvertising og Thomas Kolster! Udråbstegnet efter navnet på mandens visitkort passer meget godt med den entusiasme han lagde for dagen i sin rolle som vært for et arrangement, der samlede gode kræfter og visioner i Sustainable Brands i København. Thomas Kolster er ophavsmand til Goodvertising,  som er er et slags kommunikationsbureau/platform/bevægelse for bæredygtige initiativer og visioner – og en bog. Hans to niecer havde tegnet deltagernes navneskilte, der var dejligt befriet fra titler men til gengæld beriget med jordkloder, vindmøller, jordbær og gulerødder i glade farver.

Hvad enten man vil lade sig inspirere til at støtte de virksomheder, der har grønne ambitioner og visioner, eller af de gode forretningsmodeller, hvis man selv er iværksætter, er sustainablebrands.com og arrangøren goodvertising gode steder at skele til.

Tag til Paris!
Og bliv klog og inspireret til næste (kæmpestore) event, der foregår i Paris d. 23-25 april. Læs mere her: www.sbparis.eu